سُــــــفره خونــــــه

تزیین سینی نان و پنیر و سبزی افطار 1 + مراحل ساخت گل نونی

1397/2/29 12:19
نویسنده : ثمين بانو
11,429 بازدید
اشتراک گذاری


سلام ودرود خدمت دوستای نازم
خوبین؟
در خدمتتون هستم با توضیح تزیین نان و پنیر

اول طرح رو ریختم و مواد لازم رو تهیه کردم:
نان به مقدار لازم
تربچه
ریحان
پنیر خامه ای
پودر گل محمدی

**
1-ریحون ها رو شستم و گذاشتم روی پارچه مخصوص سبزیجات تا ابش کشیده بشه

2-آماده کردن گل های رز تربچه ای:

تربچه ها رو خوب شستم و طبق این فیلم اموزشی از خانم حداد ها به صورت رز در آوردم

با چاقوی معمولی اشپزخونه ابتدا به صورت زیر دور تا دور تربچه رو برش میزنیم




بعد از اون یک دور پشت گلبرگ ها رو با چاقو میبریم



در مرحله بعد بین هر دو گلبرگ اول یه گلبرگ میزنیم و دقیقا همین مراحل تکرار میشه تا به مرکز برسیم
چند تا که کار کنین دستتون میاد
خیلی اسونه
گل ها رو داخل آب سرد توی یخچال قرار بدین تا گلبرگ ها باز بشن
بعد از دو یا سه ساعت آماده ن و منم حدودا سه ساعت بود که تربچه هام داخل اب بودن و ازشون استفاده کردم.

البته هر چه بیشتر بمونه باز تر میشه
خصوصا هر چه برش عمیق تر باشه خیلی بیشتر باز میشه
تربچه های من فرداش خیلی خیلی باز و بزرگ شده بودن
رز های تربچه ای کاملا شکفته





3-آماده کردن سینی:
سینی رو برداشتم و دسته هاش رو با احتیاط در آوردم(پیچ پشتش رو باز کردم)
به اندازه ی کف سینی کاغذی رو بریدم و اون الگوی کاغذی رو روی نون قرار دادم
روی تخته سبزیجاتم نون رو قرار دادم و دور تا دور کاغذ رو با چاقو برش زدم
به راحتی نون بریده میشه
اینجور خیلی راحت یه نون مستطیلی کاملا اندازه کف سینی و خیلی شیک و تمیز خواهیم داشت




سینی رو خوب سلفون پیچ کردم تا هوا بهش نفوذ نکنه و نونم خشک نشه

الان دیگه خیالم راحت بود که با باقی نون هام میتونم گل بسازم و هر چی تکه تکه بشن اشکال نداره

برای ساخت گل رز با نان میتونیم از هر نانی استفاده کنیم و هر کدوم زیبایی خودشون رو دارن

من همه ش رو با نون تافتون کار کردم
البته یکی دو تا گل با نان لواش هم زدم تا تفاوتش رو ببینین
ولی چون ما عادتمونه نون تافتون بخوریم من گل هام هم با همون نونی که میخوریم زدم

خب برای گل دقت کنین نونتون کاملا نرم و تازه باشه
نون رو خوب داخل نایلون بپیچین تا خشک نشه
من هر بار نصف نون بیرون میاوردم و برش میزدم و سریع برش ها رو داخل یه نایلون دیگه میذاشتم
کافیه دایره هایی به اندازه دلخواه از نون در بیارین
بعد از اون با در کنار هم قرار دادن دایره ها گل رز میسازیم

برای برش دایره هم از انواع سایز لیوان و فنجون میتونین استفاده کنین
من دو سایز گل کار کردم با این دو تا ظرفی که میبینین
لیوان رو روی نون قرار دادم دور تا دورش رو با چاقو برش زدم
به راحتی نون برش میخوره

بعد هم دایره ی اول رو روی نون گذاشتم و تند تند با قیچی میچیدم
عین کاردستی ساختن و.. که من عاشقشم




مراحل ساخت گل:

ابتدا یه دایره رو رول کرده و بعد از اون دایره های بعدی رو میپیچیم
دقت کنین من برای نون لواش دو تا دایره برای مرکز گل رول کردم تا خوش فرم بشه ولی با نون تافتون حجم کافی رو داشت و یه دونه دایره برا مرکز کافیه
حتی با نون سنگک هم میتونین کار کنین

بعد از اون، شروع میکنیم دور مرکز گلبرگ بزنیم به این صورت که دایره رو میپیچیم ولی بالاش رو برمیگردونیم تا حالت بگیره و....

بازم تاکید میکنم نون هاتون تازه باشه و نرم و گر نه موقع ساختن گل اذیت میکنه

**من اضافات نون های حاصل از برش رو داخل یه پاکت نگه داشتم و باهاش یه ابدوغ خیار خوشمزه جاتون خالی خوردیم
میتونین برای ترید در ابگوشت ها یا قیمه ریزه و.. استفاده کنین
یا خشک کنین و در دیماج که از غذاهای قزوینه استفاده کنین















بعد از زدن اخرین گلبرگ ینی وقتی که از ظاهر گلتون راضی شدین میتونین داخل نون از پایین خلال دندون فرو کنین
من انتهای هر گل رو نخ دندون پیچیدم
خب دیگه گل های خشگلمون رو داخل یه پاکت یا ظرف با در محکم قرار میدیم و میریم سراغ مونتاژ کار

ریحون ها رو داخل ظرف چیدم گل های رز نونی رو داخلش جا دادم
بعد از اون هم گل های تربچه ای رو چیدم
یه نکته خیلی مهم بگم خدمتتون که:
نون بعد از اینکه کمی بمونه حالتش رو حفظ میکنه و میتونین نخ یا خلال دندون رو ازش خارج کنین




برای نوشته ی داخل نون دوست داشتم یه کار کاملا کاربردی و سریع بشه تا انشاا.. بتونین داخل سفره ها و مناسبت هاتون استفاده کنین

پنیر خامه ای رو خوب با قاشق هم زدم تا کاملا یکدست بشه
برای داخل پنیر میتونین هر چی دوست دارین استفاد ه کنین
گردو خرد شده،زیره،نعنا و...
من از پودر گل محمدی استفاده کردم
پنیر رو داخل قیف با ماسوره ساده حروف نویس قرار دادم و شروع کردم به نوشتن
چون دوست داشتم سریع و کاربردی باشه ترجیح دادم اینجور کار کنم
دیگه شرمنده خط بدم رو ببخشین
اگه از خطتتون مطمئن نیستین یا دلتون میخاد یه راهنما داشته باشین تا با ماسوره فقط روش رو پر کنین میتونین اول با ماژیک یا رنگ خوراکی روی نون بنویسین و بعد روش ماسوره بزنین
ولی من ترجیح میدم اینجور کار کنم تا نونم کمترین تماس با هوا رو داشته باشه و تازگیش رو از دست نده






نوشته های بزرگ رو سری بزرگ تر استفاده کردم
ماسوره حروف نویس یا همون ماسوره گرد ساده منظورم هست که دو دو سایز استفاده کردم
عوض کردن سری ماسوره در حین کار هم با داشتن وسیله ای به نام کاپلر اگه اشتباه نکنم خیلی ساده ست
یه پیچ داره باز میکنیم و یه سری جدید میذاریم باز پیچ رو میبندیم




عکس از زوایای مختلف:






*نحوه سرو:




برای سرو تک نفره این سینی خوشمزه که من عاشقشم و هیچی جای نون و پنیر و سبزی خوردن رو برام نمیگیره،به این صورت کار کنین:

میتونین داخل هر بشقاب مقداری سبزی تربچه و گل رز نانی با برشی از پنیر قرار بدین
گل های رز نانی کاملا نرم وتازه و خوشمزه ن
به خاطر برشی که خوردن هم لقمه ای و آماده ن


تقدیم به چشمان مهربان شما عزیزانم:

 

نان و پنیر سبزی، صبحانه ای کامل برای بچه ها، پیش غذایی خوشمزه برای سفره های افطار شما!

ماه رمضان مبارک!

پسندها (3)

نظرات (2)

ثمینثمین
29 اردیبهشت 97 13:00
ممنون
مامان نفیسهمامان نفیسه
19 خرداد 97 13:50
تشویق